Dreams Review

Stel je voor, je zit in een auto. Je rijdt razend snel door de wegen heen, het stormt buiten en er is niemand om je te pakken. Tien minuutjes later stap je uit die wereld, zeg je hallo tegen Tails en pak je ringen met het iconische videogame-karakter Sonic. Dat kan in Dreams.

Voordat je die wereld in gaat moet je natuurlijk eerst kennis maken met de game. Dat gebeurt met een openingssequentie waarin de makers van de game je op een artistieke manier laten zien wat de game eigenlijk inhoudt, wat je er mee kan en hoe je het natuurlijk moet gaan gebruiken, want de mogelijkheden in Dreams zijn eindeloos.

De verteller van de openingssequentie laat je een ‘’imp’’ kiezen, wat je muiscursor wordt in de wereld van Dreams. Die moet je besturen met motion controllers, de motion sensor functie van de draadloze controllers of gewoon met je joysticks. In het begin van de game leer je hoe je de imp moet gaan gebruiken met de motion sensor functie, wat voor ondergetekende niet prettig was, maar gelukkig kan je de opties van de besturing makkelijk veranderen.

Een wereld vol opties

Na de opening van de game kan je gelijk kiezen wat je wil gaan doen. Wil je games gaan spelen of wil je ze zelf gaan maken? Ondergetekende was diep geïnteresseerd hoe het maken van de games werkte, dus koos hij voor de Dream Shaping menu, waar jij je games en meer kan gaan creëren. Je start in een soort hub die je zelf kan gaan bewerken en in kan richten terwijl je verschillende lessen volgt.

De makers van Dreams hebben voor de makers van de games een tutorialmenu gemaakt met tientallen lessen over hoe je de engine gebruikt. Het is wel even wennen, de besturing is zo makkelijk mogelijk gemaakt, maar het is niet voor iedereen bestemd. Als je een game wil maken moet je flink wat geduld hebben om stuk voor stuk alles te gaan leren en in het begin zal je er ongetwijfeld moeite mee hebben om alles te kunnen gebruiken.