Steeds meer maatschappijen kiezen voor leasevliegtuigen

5slide5De aanschaf van één of meerdere vliegtuigen loopt al snel in de papieren voor luchtvaartmaatschappijen. De trend die zich de laatste jaren ontwikkelt is dat steeds meer maatschappijen vliegtuigen leasen. Het voordeel is niet alleen dat de investering wordt gedaan door een leasemaatschappij, maar zij dragen ook het risico dat het vliegtuig bij verkoop minder waard is dan werd verwacht.

Vliegtuigen lenen tegen vergoedingen

Het leasen van een vliegtuig kan vergeleken worden met verhuur. Voor een bepaalde periode ‘leent’ de luchtvaartmaatschappij het vliegtuig van een leasemaatschappij. In ruil daarvoor wordt een vergoeding betaald. Aan het einde van de leaseperiode zal de leasemaatschappij het vliegtuig proberen te leasen aan een andere maatschappij of door verkopen. Op dit moment is een derde van alle vliegtuigen niet in het bezit van de luchtvaartmaatschappij die er mee vliegt, maar wordt door hen geleased. Naar schatting  verhuren twee van de vier grootste vliegtuigeigenaren hun vliegtuigen aan derden. Verwacht wordt dat de komende jaren ook steeds meer Aziatische investeerders zich mengen in de markt van vliegtuiglease.

Ook voor ondernemers interessant

Niet alleen voor luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een vliegtuig te leasen, ook ondernemers die vaak afreizen naar het buitenland gaan kunnen hier gebruik van maken. Dit kan bijvoorbeeld met een wet-leaseovereenkomst. Niet alleen het vliegtuig wordt ter beschikking gesteld, maar ook het personeel bijvoorbeeld.

45107094229

Deze vorm van lease wordt door leasemaatschappijen vaak ingezet in het hoogseizoen en wordt afgesloten vanaf 1 tot 2 jaar. Een dry-leaseovereenkomst betreft alleen de lease van een vliegtuig en wordt meestal voor langer dan twee jaar afgesloten tussen twee luchtvaartmaatschappijen.

Tags: , ,

Reacties zijn gesloten.